Διαφημιζόμενοι

Τρελοκομείο στα συμβολαιογραφεία

akinita-600-x-563

Τρέλα επικρατεί στα συμβολαιογραφεία όλης της χώρας με όλα αυτά που λαμβάνουν χώρα το τελευταίο καιρό μιας και η κυβέρνηση, προσπαθώντας να καλυτερεύσει τη καθημερινότητα στις μεταβιβάσεις ακινήτων, το μόνο που κάνει είναι να μεταθέτει αρμοδιότητες σε ελεύθερους επαγγελματίες και τους κάνει άμμισθους υπαλλήλους (τρανό παράδειγμα οι λογιστές).   Επίσης , ενώ τα τελευταία χρόνια , ειδικά μετά τον COVID, το διαδίκτυο δείχνει να κερδίζει έδαφος στις μεταβιβάσεις (βλ. my property), δυστυχώς η γραφειοκρατία δεν λιγοστεύει.  Τα έγγραφα που απαιτούνται για να καταφέρει να κάνει κάποιος κάποια αγοραπωλησία ή γονική παροχή ή δωρεά είναι ατελείωτα με αποτέλεσμα το συμβόλαιο ως έγγραφο να έχει καταντήσει να αποτελείται από πολλές σελίδες που δεν έχουν την ουσία του συμβολαίου αλλά τα κατά το νόμο προσαρτώμενα έγγραφα που φυσικά, αν δεν προσαρτηθούν όπως ο ορίζει ο νόμος, το συμβόλαιο πάσχει από ακυρότητα και πολύ πιθανό να μην μεταγραφεί στο αρμόδιο Υποθηκοφυλακείο ή Γραφείο Κτηματολογίου.     

Μετά από επικοινωνία με συμβολαιογράφους διαπιστώσαμε ότι η καθυστέρηση λόγω φόρτου εργασίας αυξανεται και θα συνεχίσει να αυξάνεται αφού οι ίδιοι στις περισσότερες περιπτώσεις πρέπει να ζητάνε πολλά έγγραφα όπως φορολογική ενημερότητα για λογαριασμό του ιδιοκτήτη, ζητάνε ασφαλιστική ενημερότητα μέσα από e-ΕΦΚΑ, ενώ αν τυχόν ο ιδιοκτήτης έχει οφειλές, αρχίζουν άλλα προβλήματα διότι , η αρμόδια ΔΟΥ ή το αρμόδιο υποκατάστημα ΕΦΚΑ ζητάνε επιπλέον έγγραφα από τον συμβολαιογράφο για να δει τι είδους μεταβίβαση θα ακολουθήσει και πως θα καταφέρουν να εισπράξουν τα χρήματα που οφείλονται.  

Επίσης, τι να πούμε για τη βεβαίωση περί μη οφειλής Τέλους Ακίνητης Περιουσίας. Αυτό και αν είναι αμαρτία!  Παλιότερα είχε καταργηθεί και επανήλθε στα απαιτούμενα έγγραφα εδώ και χρόνια.  Μάλιστα πολύ πρόσφατα είχε ψηφιστεί να έχει ισχύ ένα έτος από την ημερομηνία έκδοσης της δηλαδή αν είχε εκδοθεί 10/12/22 θα είχε ισχύ έως 10/12/23.   Αυτή τη στιγμή, και ενώ δεν είναι πολύς καιρός που είχε γίνει αυτή η αλλαγή, η κυβέρνηση επανέφερε το προηγούμενο καθεστώς οπότε και τώρα η ισχύς της βεβαίωσης δεν είναι για ένα έτος από την έκδοση της αλλά μέχρι το τέλος του έτους που εκδόθηκε δηλ. αν εκδόθηκε 10/12/22 ισχύει έως 31/12/22.   Και φυσικά στις περισσότερες περιπτώσεις την αίτηση πρέπει να την φτιάξει ποιος άλλος ; ο συμβολαιογράφος

Άλλες αμαρτίες?  Το περίφημο πιστοποιητικό Ενφια που δείχνει ότι ο φορολογούμενος που είναι υπόχρεος να καταβάλει το σχετικό φόρο, έχει εξοφλήσει τον φόρο αυτό για τα προηγούμενα πέντε (5) έτη πριν τη μεταβίβαση.  Κατ αρχήν σε καμία περίπτωση το Ε9 , το οποίο συντάσσουν συνήθως καλώς ή κακώς οι λογιστές, δεν ταιριάζει με το ακίνητο που έχει ο φορολογούμενος, ειδικά όταν μιλάμε για περιπτώσεις που κατά τη στιγμή της μεταβίβασης ο ιδιοκτήτης είναι υπόχρεος ενδεχομένως να αλλάξει στοιχεία του ακινήτου του όπως την έκταση της γης (π.χ. αν εκδόσει τοπογραφικό διάγραμμα) ούτε φυσικά στην περίπτωση που μεταβιβάζει κάποιο διαμέρισμα που το κράτος τον υποχρεώνει να τακτοποιήσει με το ν.4495/17 οποιαδήποτε τυχόν αυθαιρεσία υπάρχει στο ακίνητο του, για να το μεταβιβάσει.  Εκεί κι αν υπάρχουν αλλαγές δεδομένου ότι και τα τετραγωνικά μέτρα συνήθως αλλάζουν (πολύ σπάνιες οι περιπτώσεις να μην υπάρχει καμία αυθαιρεσία) αλλά και η παλαιότητα που μπορεί να έχει δηλωθεί στο ε9 καθ υπόδειξη του φορολογούμενου και χωρίς ίσως κάποιο αποδεικτικό έγγραφο.    Και το χειρότερο είναι ότι ο συμβολαιογράφος είναι ο υπεύθυνος να ελέγξει την ορθότητα του πιστοποιητικού αυτού διότι σε ενδεχόμενο έλεγχο της Α.Α.Δ.Ε., αν τυχόν διαπιστωθεί ότι έχει χάσει το κράτος έστω και ένα ευρώ φόρο, ο συμβολαιογράφος είναι αυτός στον οποίο θα επιβληθεί πρόστιμο.  

Το πιο σημαντικό ίσως έγγραφο, που πάλι έχει βρεθεί στη δύσκολη θέση να το ελέγχει και αυτό ο συμβολαιογράφος για να κάνει σωστά το συμβόλαιο του είναι η τακτοποίηση που ενδεχομένως έχει κάνει κάποιος μηχανικός, όταν φυσικά στο ακίνητο βρεθεί ότι υπάρχει κάποια αυθαιρεσία και ο έλεγχος της ηλεκτρονικής ταυτότητας που έχει συντάξει ο μηχανικός , διότι και οι μηχανικοί έχουν βρεθεί στη δινή θέση να μπουν στα βαθιά νερά με όλες αυτές τις αλλαγές , κυρίως φυσικά λόγω της εφαρμογής της ηλεκτρονικής ταυτότητας ακινήτου που από εκεί και πέρα , προκειμένου και αυτοί να είναι σίγουροι για την ορθότητα του εγγράφου τους, απευθύνονται συνήθως στους συμβολαιογράφους στέλνοντας προσωρινή ηλεκτρονική ταυτότητα με την ελπίδα να ελέγξουν αυτοί τυχόν ελλείψεις. 

Και όλα αυτά σε μια περίοδο που η κυβέρνηση ανακοίνωσε τον ηλεκτρονικό φάκελο ακινήτου ο οποίος τέθηκε σε λειτουργία διαφημίζοντας ότι όλα θα τα κάνουν οι συμβολαιογράφοι διαδικτυακά , μόνο σε περιοχές που λειτουργεί Κτηματολογικό Γραφείο, και παρουσιάζοντας ότι μέσα σε λίγα βήματα θα γίνονται μεταβιβάσεις - εξπρες. 

Εμείς ένα έχουμε να πούμε: όσο η γραφειοκρατία και τα απαραίτητα έγγραφα για τη σύνταξη ενός συμβολαίου δεν μειώνονται, και όσο το κράτος μεταθέτει τις ευθύνες του σε ελεύθερους επαγγελματίες, κάνοντας τους άμμισθους υπαλλήλους, το πράγμα δεν θα φτιάξει!  Έτσι απλά!